Forbandelser er ofte resultatet af de mange gange vi svigter den levende og sande Gud. Det er som om Gud har sat en orden op, da han er skaberen og vi mennesker er skabningen. Gud forlanger at skabningen tilbeder og ærer ham og dette kan måske for mange moderne mennesker betragtes som værende egoistisk, men uanset hvor mange grunde vi kan finde frem, så ændre det ikke at Gud er den han er.
Når vi mennesker har så svært ved at forstå og acceptere, hvorfor Gud er på den måde, tror jeg, det skyldes, at vi grundet syndefaldet har arvet et oprørsk og trodsigt sind, og alt i os står Gud og hans orden imod. Vi er i vores del af verden vant til, at vi nok klarer det alligevel, men vi glemmer, at alt i vore liv afhænger af Skaberen. Vi må og skal underordne os Skaberen, da han alene er Gud og gør, hvad han vil. Han er hellig, almægtig, troværdig og evig, men han er også den, der ofrede sin eneste søn for at frelse os fra evig fortabelse.
Hvad er en forbandelse
Gal 3 v13 Kristus har løskøbt os fra lovens forbandelse ved selv at blive en forbandelse for vor skyld – der står jo skrevet: »Forbandet er enhver, der hænger på et træ« – v14 for at velsignelsen til Abraham kunne nå ud til hedningerne i Kristus Jesus, og vi ved troen kunne få Ånden, der var lovet os.
Vi er altså fri af forbandelser ved at Jesus Kristus lod sig korsfæste og derved kom under forbandelsen, ikke bare en forbandelse, men samtlige der kunne komme over mennesker eller har været over mennesker uden at de selv er skyld i det. Alle forbandelser har Jesus gjort op med, og derved har han åbnet vejen for, at vi kan modtage velsignelsen og være i den.
Desværre er de fleste kristne ikke klar over betydningen af forbandelser for deres og andres tilværelser, og mange lider under forbandelser i stedet for at nyde livet i velsignelsen. Årsagen er, at de ikke ved hvordan man genkender en forbandelse og hvis de gør, ved de ikke hvordan de bliver udfriet af forbandelser. Mange er heller ikke klar over hvordan det vil være at leve uden at skulle udholde en forbandelse, det er noget de forestiller sig eller drømmer om, men glemmer, at vi som kristne er sat fri, og gennem Jesus Kristus har vi fået magt til, at stå imod enhver forbandelse.
For at genkende forbandelser, er man nød til at se efter det overnaturlige og altså ikke det naturlige, hvilket også er gældende for velsignelser som fx, når man modtager åndelige gaver. Her deler Helligånden ud af gaver efter hvad han beslutter sig for, og dette må siges at være en overnaturlig handling.
Forbandelser er altid talt, skrevet eller har rod i okkulte objekter, som de er blevet transmitteret igennem og har altid årsag i en ”på grund af”.
Ordsprog 26 v2 Som spurven flakser om og svalen flyver, sådan når den grundløse forbandelse ikke frem.
Forbandelser har altså altid grund i noget og vi er derfor nød til at identificere årsagen til forbandelsen for at kunne bryde den, eller gøre det i tro på, at Gud ved præcis hvor den har rod og kommer fra. Det er nødvendigt at bede Helligånden om at hjælpe i opklaringen, da man ikke kan vide det, når det kan være arvet fra tidligere generationer. Hvem ved med sikkerhed, at der ikke har været noget okkult inden for de sidste 4 generationer.
Hvordan genkender vi en forbandelse
For at genkende forbandelser har jeg listet nogle tilstande som jeg tror kommer af forbandelser. Jeg kan ikke sige, at de i sig selv absolut er en forbandelse, men jeg er overbevist om, at hvis der findes flere af dem i dit liv, kan der være tale om, at du er under en forbandelse. Men for at være sikker må du søge Gud og visdommen fra ham alene. Det kan også være at du slet ikke er i tvivl om, at du er under en forbandelse. Hvis du fx bliver overbevist om at du på et tidspunkt har været involveret eller har haft med det okkulte at gøre.
Jeg vil dog ikke på nogen måde sige, at bare fordi man i en periode af sit liv oplever disse problemer, er det ensbetydende med, at man er under en forbandelse. Men jeg tror på, at hvis et eller flere af problemerne gentager sig i en længere periode gennem livet, er der en sammenhæng. Jeg vil altid opfordre dig til at bede om visdom og Helligåndens vejledning når mistanken viser sig. Hvad enten du oplever det eller ej, har vi jo som kristne altid den sikkerhed, at når vi påkalder vor frelser Herren Jesus Kristus, beder om tilgivelse og står imod enhver forbandelse, bliver vi udfriet, dette løfte ved jeg, at Jesus altid stå ved.
Tilstande som gentagende gange kan komme over mennesker:
Mentalt eller følelsesmæssigt nedbrud som fx hvis nogen falder fra hinanden, eller går fuldstændig ned.
Sygdom der gentager sig eller er en kronisk lidelse. Særligt når det er arveligt eller ens læge eller specialister ikke kan finde årsagen.
Kvindelige problemer som ofte aborterende eller problemer med menstruations cyklus
Familiemæssige nedbrud der betyder, at ægteskabet opløses og børn bliver separeret fra deres forældre.
Gentagne økonomiske problemer, der følger en gennem livet så man altid mangler penge og ikke kan administrere sin økonomi.
Ulykker der bare følger en altid og man ikke kan undgå at løbe ind i konstant. Det er ikke naturligt at nogen skal rammes af ulykker konstant.
Selvmord i familien og unaturlig dødsårsager
En forbandelse der følge ens familie gennem generationer, kan fx ligge et tungt åg på en, så fx at hver gang man lige er nået til det sted man gerne vil være, eller noget næsten lykkedes, så går det galt og man må begynde forfra.
Forbandelser fra Gud
I bibelen ser vi, at Gud er den primære udsteder af forbandelser når folk eller nationer ikke vælger at følge ham og i stedet følger afguder. Det er Guds måde at dømme mennesker på og tvinge dem til, at forstå hans befalinger eller at høre hvad Helligånden taler til samvittigheden.
Den første del af de ti bud viser os da også at forbandelser fra Gud er afgørende for vores troskab mod ham. Ligeledes ser vi også, at den største årsag til forbandelser fra Gud er, at bryde med de første 2 bud. Sagt på en anderledes måde, man kan ikke undgå forbandelser hvis man bryder et af disse bud.
2. Mos 20 v3 Du må ikke have andre guder end mig. v4 Du må ikke lave dig noget gudebillede i form af noget som helst oppe i himlen eller nede på jorden eller i vandet under jorden. v5 Du må ikke tilbede dem og dyrke dem, for jeg, Herren din Gud, er en lidenskabelig Gud. Jeg straffer fædres skyld på børn, børnebørn og oldebørn af dem, der hader mig;
Gud advarer her om, at der har konsekvenser for vores børn, børnebørn og oldebørn hvis vi gør det. Hvis jeg eller et andet menneske truede nogen med, at det ville gå ud over deres børn, ville jeg i menneskelig forstand, være det absolut værste menneske og hurtigt gjort til den mest hadefulde person der fandtes. Endvidere ville jeg blive hængt offentlig til skue og blive jaget væk og meldt til politiet. Så den udmelding Gud her kommer med, er så alvorlig, at det burde få alle mennesker med bare en smule Gudsfrygt til at vakle og virkelig tænke sig om i alle forhold.
At have andre guder ved siden af Gud, er ligeså alvorligt som kun at dyrke afguder. Gud kan ikke på nogen måde acceptere anden pladsen eller bare være lig med en afgud.
5. Mos 28 v1 Hvis du adlyder Herren din Gud og omhyggeligt følger alle hans befalinger, som jeg giver dig i dag, vil Herren din Gud ophøje dig over alle jordens folk. v2 Alle disse velsignelser skal komme over dig og nå dig, hvis du adlyder Herren din Gud
Vi ser at Guds velsignelser altid indeholder ordet ”hvis” hvilket må siges at gå igen og igen. Der er altså en alvorlig konsekvens ved ikke at indrette sit liv så man er under Guds velsignelser. Længere nede i kapitel 28, læser vi om forbandelserne ved netop ikke at holde sig til Gud og være under hans velsignelser. Vi ser at det har den modsatte effekt ikke at indrette sit liv efter Guds ordning. Der findes altså ikke en plads midt imellem velsignelser og forbandelser, og vi må og skal acceptere skaberens orden og indrette os som skabning.
Israels folk var advaret om konsekvenserne ved ikke at adlyde Gud og dyrke andre Guder.
v15 Men hvis du ikke adlyder Herren din Gud og omhyggeligt følger alle hans befalinger og love, som jeg giver dig i dag, så skal alle disse forbandelser komme over dig og nå dig
Ikke at følge Guds bud og anvisninger, vil derfor have en række alvorlige konsekvenser for os ligesom det gjorde for Israels folk.
Forbandelser fra Jesus
Jesus siger meget præcis i sin bjergprædiken, at vi ikke skal forbande nogen, men derimod velsigne, og da ligefrem dem som forfølger os. Jesus elsker alle mennesker og døde for alle mennesker og har derved også givet adgang for alle mennesker til at være under hans velsignelse.
Vi må derfor som kristne være meget påpasselige med hvad det er vi egentlig går rundt og siger til og om andre mennesker, da det er let, at komme til at udtale en forbandelse om andre mennesker.
Jesus viser os rent praktisk hvordan det påvirker omgivelserne, når en forbandelse udsiges og i dette tilfælde blev det et figentræ.
Jesus var blevet sulten, og da han så at figentræet ikke havde andet end blade på, forbander han træet.
Mat 21 v19 Så sagde han til det: »Du skal aldrig i evighed mere bære frugt!« Og i det samme visnede figentræet.
Vi ser altså at bare en sætning som ”du skal aldrig” har en fatal effekt på figentræet, og det visner. Disciplene undre sig meget over det og Jesus bekræfter, at vi som kristne ikke alene kan få et figentræ til at visne, men også flytte bjerge.
Hvorfor Jesus vælger at forbande figentræet, betyder i virkeligheden meget mere en blot, at det var sult der var årsagen. Jesus vil også lære os om alvoren af de ting vi siger og især, hvis nogen forbander noget eller nogen.
At Jesus også viser os det som om han var sulten og reagerede i vrede over at træet ikke havde frugter, tror jeg skal betyde, at vi må og skal være enormt påpasselige med hvad vi udtaler om ting og i særlig grad vores medmennesker. Jeg tror ikke at Jesus på nogen måde kunne finde på at gøre dette uden, at der må være en betydning bag som han ønsker Helligånden skal åbenbare for os. Hvis han var sulten kunne han jo altid som ved andre lejligheder, fx have lavet bladene om til frugter.
Jesu ve råb over Galilæers byer ved vi fra historien, har haft kolossale konsekvenser. Ikke en af de byer er fungerende i dag og er gået til grunde ved at folk er flyttet til andre byer. Jesus forbander altså disse byer, men konsekvenserne er ikke at de så dagen efter er gået op i røg, men over tid er blevet forladt og derved gået til grunde. Man finder i dag kun ruiner fra engang veldrevne fiskerbyer og udgravninger i Korazin fortæller en historie om, hvor synagogen har stået.
Luk. 10 v13 Ve dig, Korazin! Ve dig, Betsajda! For hvis de mægtige gerninger, der er sket i jer, var sket i Tyrus og Sidon, havde de for længst omvendt sig og siddet i sæk og aske. v14 Men det skal gå Tyrus og Sidon tåleligere ved dommen end jer. v15 Og du, Kapernaum, skal du ophøjes til himlen? I dødsriget skal du styrtes ned!
En meget præcis og alvorlig forbandelse Jesus her udsiger over de tre byer og deres indbyggere, men forbandelsen indeholder også et vågn op til alle mennesker, der ikke anerkender Jesus som frelser og Gud når Jesus slår fast, at ved at forkaste ham, forkaster man også Gud.
v16 Den, der hører jer, hører mig, og den, der forkaster jer, forkaster mig. Men den, der forkaster mig, forkaster ham, som har udsendt mig.«
Indbyggerne var i alle tre byer primært jøder og Jesus var derfor meget tilstede i de byer, grundet han jo var udsendt til jøderne. Det var også i de byer de største undere Jesus havde gjort
Vi kan kun forestille os det store pres en by er under når kongernes konge, Jesus Kristus ofte kommer gennem tre år, og ikke bare prædiker, men også udfører de mange store undergerninger som bliver set af indbyggerne.
Mat. 11 v23 Og du, Kapernaum, skal du ophøjes til himlen? I dødsriget skal du styrtes ned! For hvis de mægtige gerninger, der er sket i dig, var sket i Sodoma, havde den stået den dag i dag. v24 Derfor siger jeg jer: Det skal gå Sodomas land tåleligere på dommens dag end dig.«
Hvor svært kan det være at forstå Jesus må man spørge her, og det er enormt svært for jøderne, djævelen spiller sit snedige spil imod Jesus og hindre dem i at se hvem Jesus virkelig er.
Har du også svært ved at se Jesus når han taler ind i dit hjerte. Jesus tvinger ingen til at følge ham, men konsekvenserne er alvorlige, hvis ikke vi gør det. Betydningen af Jesu forbandelse over Kapernaum, gælder især for dem, der gentagene gange har hørt evangeliet og til stadighed ikke vælger at følge kaldet fra Helligånden.
Forbandelser fra personer i bibelen
En af de mest alvorlige forbandelser fra det nye testamente må siges at komme fra Paulus da han undrende ser til, hvordan menighederne er faldet fra evangeliet. Brevet til menighederne i Lilleasien som ligger i vores tid Tyrkiet, er usædvanlig i forhold til hvordan vi kender Paulus breve. Han springer i frustration over sin indlednings bøn for menighederne, som vi ellers kender ham for altid at huske på, i samtlige andre breve, og går straks til problemets kerne, og man er derfor ikke i tvivl om alvoren af ikke at følge den. Man har let ved at forestille sig de menigheder i Lilleasiens medlemmer sidde og ryste over de alvorlige ord som Paulus ikke på nogen måde pakker ind.
Gal. 1 v8 Men om så vi selv eller en engel fra himlen forkyndte jer et andet evangelium end det, vi har forkyndt jer, forbandet være han. v9 Som vi allerede har sagt, siger jeg nu igen: Hvis nogen forkynder jer et andet evangelium end det, I tog imod, forbandet være han.
Mere tydelig kan det ikke siges og især når der bruges forbandelser som alle på daværende tidspunkt havde en meget større frygt for end vi overhovedet kan forestille os i dag. Vi har slet ikke den forståelse for budskabet fra Paulus, da det er noget vi slet ikke kender til og som så mange andre ting slet ikke regner for hvad det egentlig betyder.
Paulus drager endda det okkulte ind i den måde de uforstandige galatere har modtaget det antikristlige anderledes evangelie, da han kalder dem forhekset.
Gal. 3 v1 Uforstandige galatere! Hvem har forhekset jer?
Nogen har sneget sig ind i menighederne, og med list, ændret det evangelie de fra begyndelsen tog imod. At Paulus kalder dem forhekset lærer os, at et evangelie der ikke er et sandt evangelie, har rod i heksekunsten, da ånden der optræder gennem det falske, ikke er Helligånden.
Vi må som kristne altid være på vagt og bede for, at nogen i vores menigheder har gave til at bedømme ånderne i vidnesbyrd og frimodighed til også at formane os til omvendelse, hvis behovet opstår.
Ordsprog 25 v28 En åben by uden mur: en mand uden selvbeherskelse.
Hvis vi ikke beskytter os selv, og i menigheden lukker af for falsk lærer, ligner vi en åben borg, der modtager alt hvad der kommer ind og langsomt miste selvkontrollen til de dæmoniske kræfter som udnytter enhver mulighed for at overtage kontrollen.
Jakob beskriver hvordan en visdom kan være under indflydelse af noget dæmonisk når sandheden pyntes med løgn og pral, alt sammen grundet i misundelse.
Jak 3 v14 Men hvis jeres hjerte rummer bitter misundelse og selvhævdelse, så lad være med at prale og lyve sandheden noget på. v15 Den visdom kommer ikke fra oven, den er jordisk, sjælelig og dæmonisk. v16 For hvor der er misundelse og selvhævdelse, dér hersker der uorden og alt muligt ondt.
Personlige selvforbandelser
Som tidligere nævnt mener jeg, at udtalelser sagt i had og vrede og som vi nogle gange kommer med over for andre, kan have effekt af forbandelser. Vi må derfor altid passe på hvordan vi taler til andre mennesker og særligt over for vores børn. Endvidere er forbandelser sagt imod os selv ligeså alvorlige og vi bør derfor altid tænke os om før vi siger noget dårligt om os selv.
Når vi læser om hvordan Isak velsignede Jakob og den betydning det kom til at have, tror jeg at vi som forældre ikke skal holde os tilbage når det kommer til at velsigne vores egne børn. Den største menneskelige velsignelse noget menneske kan få over sig, tror jeg kommer fra forældre og særligt fra ens far. Historien om hvordan Gud velsignede Abraham og han videregav denne til Isak og videre til Jakob der lige akkurat nåede at velsigne Josefs drenge, for derved at sikre, at velsignelsen forsatte generationer frem, og dette havde stor betydning for deres efterfølgende tilværelse og har det stadigvæk på jøder og kristne i dag.
Alle mennesker oplever på et tidspunkt frustrationer over ens egne evner eller ting der ikke lykkedes og det kan friste os til, at kaste forbandelser på os selv. Nogen vil måske påstå, at sådanne ikke har betydning, da de jo blev sagt i en frustration og derfor ikke kan have nogen effekt. Jeg viste jo ikke hvad jeg sagde og mente ikke noget med det. Men uanset om vi mener det eller ej, må vi som kristne passe meget på hvordan vi taler om os selv.
I beretningen om Jakobs velsignelse, ser vi hvordan en åndelig kamp udspiller sig i en familie der er splittet i spørgsmålet om hvem af sønnerne der skal modtage faderens velsignelse. Alle ved betydningen af velsignelsen for modtageren, og da Rebekka ønsker at Jakob skal modtage den, overtaler hun Jakob til at bedrage sin far.
1. Mos 27 v9 Gå ud til småkvæget, og hent to fine gedekid til mig; så vil jeg lave din fars livret af dem. v10 Den skal du bringe din far, så han kan spise og velsigne dig, før han dør.«
Jakob ved, at velsignelsen er vigtig og han har da også fortjent den ifølge den aftale han lavede med Esau, men frygter alligevel konsekvenserne ved, at trodse sin fars ønske. Isak så sin ældste søn Esau som den rigtige at velsigne, men havde kun fokus på de ydre ting Esau kunne. Esau var den flotte og den stærke. Han var jæger og i stand til at triumfere med sine bedrifter i jagt, og da han var den ældste, skulle velsignelsen gives til ham. Esau var i virkeligheden den kødelige og havde ingen respekt for Gud. Han solgte sin ret til Guds velsignelse for et måltid mad og derfor hadede Gud Esau og elskede Jakob. Jakob var den åndelige og Gudfrygtige mand der søgte og tjente Gud, men i det ydre var han bare en simpel hyrde, der var tæt knyttet til sin mor og derfor fremstod han måske i sin fars øjne som den svage af de to drenge.
v11 Jakob sagde til sin mor Rebekka: »Jamen min bror Esau er jo lodden, og jeg er glat. v12 Tænk nu, hvis min far føler på mig! Han vil anse mig for en bedrager, og så bringer jeg en forbandelse over mig i stedet for en velsignelse.« v13 Hans mor svarede ham: »Den forbandelse tager jeg på mig, min søn. Gør nu, som jeg siger, og gå ud og hent dem til mig.«
Jakob frygter for den forbandelse, der vil komme over ham når han bedrager sin far, og det var da også blevet en realitet for ham, hvis ikke hans mor Rebekka havde sagt, at hun ville tage den på sig i stedet.
Rebekka tager altså forbandelsen på sig for at beskytte sin elskede søn og for at han ikke skal lide nogen nød eller rammes af nogen forbandelse senere i livet. Senere i kapitlet får vi da også en fornemmelse af, at Rebekka er under en forbandelse da hun ikke ønsker at leve hvis Jakob gifter sig med en forkert kvinde.
v46 Rebekka sagde til Isak: »Jeg er led ved livet, når jeg tænker på de hittitiske kvinder! Hvis også Jakob gifter sig med en hittitisk kvinde, en af kvinderne her i landet, hvorfor skal jeg så leve?«
Rebekka kan ikke længere se meningen med livet hvis ikke Jakob gifter sig med den rigtige kvinde. At Rebekka var så langt ude, at hun hellere ville gå i døden end se sin søn gifte sig med den forkerte, tror jeg skyldes den forbandelse hun bar på.
Selvforbandelser på andres bekostning
Da Jeremias bliver kaldet til profet, er han slet ikke klar over alvoren i den særlige opgave det er, at være en profet, der skal kæmpe med alle imod sig. Gud lærer ham det hen ad vejen på en grusom måde, og tjenesten får store konsekvenser for Jeremias liv. Hans følelser løber fuldstændig af med ham, da han ser konsekvenserne, af de frygtelige ting der kommer over Jerusalem og folket.
I sin elendighed og afmagt selvforbander Jeremias derfor sin fødselsdag, og ikke nok med det, han forbander også den fødselshjælper der overbragte budskabet til hans far om hans nyfødte søn. Jeremias ønsker kun, at denne mand havde afbrudt svangerskabet så han aldrig var blevet født og ligeledes ønsker han sin mors mave som grav. Han ønsker sig slet ikke født, men i stedet efterladt som et dødt foster i moderens mave og derved forårsage, at moderens muligheder for fremtidig svangerskab, ville være afbrudt.
Jer. 20 v14 Forbandet den dag, jeg blev født, den dag, min mor fødte mig, skal ikke være velsignet. v15 Forbandet den mand, der bragte min far det budskab: »Du har fået en søn!« og gjorde ham meget glad. v16 Det skal gå den mand som de byer, Herren ødelagde uden barmhjertighed. Han skal høre skrig om morgenen og kampråb ved middagstid, v17 fordi han ikke dræbte mig i moderlivet, så min mor blev min grav og hendes moderliv svangert for evigt. v18 Hvorfor kom jeg ud af moderlivet for kun at se ulykke og sorg, så mine dage svinder hen i skam?
En rigtig grim og ond forbandelse udsiger Jeremias her som vi nok væmmes af, men som viser os, hvor forfærdeligt tilværelsen har været for Jeremias i sit embede, som den ensomme og mest forhadte profet, hvis liv udelukkende bestod af endeløse ydmygelser.
Da Jesus er ført hen til Pilatus og han ikke kendes skyldig, vasker Pilatus sine hænder for at vise alle, at han ikke har lod og del i henrettelsen af en uskyldig mand.
Mat 27 v24 Da Pilatus så, at der ikke var noget at gøre, men at der tværtimod blev uro, tog han noget vand, og i skarens påsyn vaskede han sine hænder og sagde: »Jeg er uskyldig i denne mands blod. Det bliver jeres sag.« v25 Hele folket svarede: »Lad hans blod komme over os og vore børn!«
Mængden der var stimlet sammen i gården bestod af de mest indflydelsesrige mænd blandt jøderne. De var repræsentanter for jøderne og var de højeste præster med deres autoritet og myndighed. Det må nok siges at være den værste selvforbandelse der nogen sinde er sagt i jødernes historie, da det var Jesus de absolut ville have dømt, koste hvad det måtte. Jesu blod var uskyldig og de forbandede ikke bare dem selv, men også deres efterkommere.
Hvorvidt denne forbandelse stadigvæk slider på det jødiske folk ved jeg ikke, men i år 70 efter vor tidsregning, plyndres og ødelægges Jerusalem, af den romerske overmagt og dette må siges at komme til at forfølge jøderne i de kommende næsten 2000 år og sætte dybe spor i den jødiske tro da templet bliver ødelagt og aldrig genopbygget. I dag står 'grædemuren' tilbage som den eneste rest af den gamle helligdom.
Jesus siger i Matthæusevangeliet, at der er en konsekvens af de ting vi siger, også selv om ordene nødvendigvis ikke er ment som de er sagt. Jesus kalder den slags for tomme ord og ligger lige så stor betydning i dem som om de faktisk var ment.
Mat. 12 v36 Men jeg siger jer: På dommens dag skal mennesker aflægge regnskab for ethvert tomt ord, de har talt. v37 På dine ord skal du frikendes, og på dine ord skal du fordømmes.«